7 tips til rekruttering med LinkedIn

Du kender LinkedIn, men bruger du LinkedIn? Altså, sådan rigtigt? Denne artikel opfordrer din virksomhed til at bruge LinkedIn, som en del af din rekruttering af nye medarbejdere, samt forklarer hvordan, at du kan gøre dette.

Indhold

Derfor skal du bruge LinkedIn til rekruttering

Det er ikke unormalt at høre en arbejdsgiver sige, at det er svært at rekruttere kvalificeret arbejdskraft. Det er formentlig også svært, men hvem har sagt, at det skal være nemt?

Nemt kan det dog være, hvis du bruger LinkedIn til din rekruttering.

Hvis du og din virksomhed endnu ikke bruger LinkedIn, så misser I en mulighed. I misser faktisk 2 muligheder – en rekrutterings- og forretningsmulighed, men mere om det på andre hjemmesider;)

Trin 0) Opret en firmaside, og brug den jævnligt

Du kan ikke bruge LinkedIn til rekruttering uden en firmaside, så sådan en skal du oprette, hvis du ikke allerede har en. Der er cirka 70.000 firmasider registreret i Danmark på LinkedIn inklusive organisationer og institutioner. Mange virksomheder har altså endnu ikke en firmaside på verdens største professionelle netværk!

Link til at oprette en firmaside.

Når du har oprettet en firmaside, så skal du sørge for, at du har udfyldt profilen med gode billeder og en god tekst om din virksomhed. Du kan nemt udfylde profilen med ‘noget’, men lad være med det, og gør det ordentligt, så du efterlader det bedst mulige indtryk med din profil til ansøgere – og kunder.

Trin 1 ) Læg en strategi

Mange virksomheder betragter rekruttering, som noget der skal overstås. De tænker, at de får en kvalificeret medarbejder ved blot at genbruge forrige jobopslag, og herefter publicere det på sin hjemmeside, og muligvis dele det på Facebook. Den holder ikke mester!

Hvis du er ligeglad med kvaliteten af ansøgerfeltet, så er det jo fint. Måske får du gode nok ansøgninger, men hvis du vil have de bedste jobansøgere, så skal du også have den bedste rekrutteringsstrategi. 

Ansøgerne har set de kedelige og standardiserede opslag alt for mange gange. De gider det ikke, og det gider vi heller ikke;-)

Læg en rekrutteringsstrategi, der fastlægger hvem du ønsker at ansætte, samt hvordan, at du kan tiltrække denne medarbejder. Et lille tip er at inddrage jeres marketingansvarlige i rekrutteringsstrategien, da de ofte kan bidrage med nye og spændende tilgange.

Trin 2 ) Smid jobopslaget på din hjemmeside

Hvis du ikke allerede har lavet et jobopslag, så skal du lave dette nu. 

Der er flere årsager til, at du skal smide jobopslaget på din hjemmeside.

  1. Du ejer din hjemmeside, og kan selv styre hvordan, at et link til dit jobopslag deles på forskellige platforme, email, mv.. Hvis jobopslaget udelukkende er placeret på LinkedIn eller andetsteds, så er du afhængig af deres platform. 
  2. Det er ikke alle potentielle ansøgere, som har en LinkedInprofil eller bruger LinkedIn jævnligt. Ved at have jobopslaget på din hjemmeside, så gør du det også muligt for denne gruppe at læse jobopslaget.
  3. På din hjemmeside har du ingen designbegrænsninger. Det betyder, at du kan designe dit opslag, som du ønsker. Du kan henvise til relevante artikler, cases, bruge billeder og meget mere for at gøre dit stillingsopslag attraktivt for ansøgerne. 
  4. Når du har stillingsopslaget på din hjemmeside, så kan du dele opslaget via andre sociale platforme. Mange virksomheder har en Facebookside, hvor det også kan være relevant at dele jobopslaget.

Trin 3 ) Brug LinkedIns jobopslagsfunktion

En del af platformens fundament er deres “jobboard”, som fungerer lidt som Ofir eller Jobindex. Her kan jobansøgere søge på ledige stillinger, og samtidig gør LinkedIn ansøgere opmærksom på relevante jobs via notifikationer.

Du kan bruge denne funktion til at skabe opmærksomhed omkring dit jobopslag. Det kræver, at du opretter et job på LinkedIn, samt bruger lidt penge på dette. 

Du kan læse mere om dette her.

Trin 4 ) Del opslaget via din firmaside

Det er gratis, at dele dit jobopslag via din firmaside, og hvis du har mange engagerede følgere, så vil dit jobopslag formentlig også blive set af en stor gruppe af interesserede jobansøgere.

Når du laver opslaget på din firmaside, så sørg for at gøre det interessant for dine følgere. Her kan du gå tilbage og kigge på din rekrutteringsstrategi, så dit opslag er i overensstemmelse med denne strategi.

I selve LinkedIn-opslaget har du også plads til at skrive en tekst om dit opslag. Her skal du holde fokus på at vække interessen for potentielle jobansøgere, men du skal i højere grad overveje, hvordan at du kan gøre det interessant at dele opslaget af dine følgere!

3 hurtige tips til at gøre dit jobopslag interessant for dine følgere.

  1. Lav et godt stillingsopslag, som er kreativt og informativt – og måske lidt anderledes. Hvis jobbet er interessant og unikt, så er der større sandsynlighed for at dine følgere vil dele det. 
  2. Præg dine følgere til at ‘like’, dele og kommentere på opslaget, så det får flere visninger på platformen.
  3. Lav en sjov og interagerende tekst, som du kan dele med dit opslag – vis lidt af virksomhedens karaktér. Ingen LinkedIn-brugere gider at dele et kedeligt opslag med deres netværk.

Trin 5 ) Sponsorér opslaget via firmasiden

Du har nu slået stillingen op på LinkedIn, men du vil gerne sikre dig, at opslaget bliver set af flest mulige mennesker.

Ved at annoncere på LinkedIn, så kan du eksponere jobopslaget til præcis den målgruppe, som du ønsker. 

Har du svært ved at rekruttere i din målgruppe, så kan du med annonceringsværktøjerne på LinkedIn ramme meget præcist. Du kan vælge branche og jobprofiler, som du ønsker at vise din annonce til. 

Advarsel!

Det er ikke gratis, at annoncere på LinkedIn, og mange vil sige, at det er dyrt ift. eksempelvis Facebook. 

Her er det vigtigt at huske på, at du står til at vinde ret meget ved at få dit jobopslag ud til de rette jobprofiler. Et annonceringsbudget på fx 2.000 kr. er ikke meget, da du med større sandsynlighed kan få dit jobopslag ud til dine ideelle jobkandidater. Hvad vil det eksempelvis koste dig og din virksomhed i tabt oplæringstid, ressourcer og tabt indtjening, hvis I ansætter den forkerte til jobbet!? 

Det er billigere at annoncere på Facebook, hvis man måler på antallet af personer, som interagerer med en annonce. Denne betragtning er dog lidt for simpel, da målgruppen på Facebook er mindre relevant. På Facebook skyder du med ‘spredehagl’, da de ikke har samme jobdata. På LinkedIn minder annonceringen mere om ‘præcisionsskydning’. 

Dog er det også værd at overveje annoncering af jobopslaget på Facebook.

Trin 6 ) Foreslå medarbejderne, at de deler opslaget

Det er vigtigt med gode kollegaer, og det er vigtigt, at den tomme stilling på kontoret besættes hurtigst muligt, så alt arbejdet ikke havner på min plads….! 

Sådan tænker de fleste medarbejdere, og derfor har de en egeninteresse i at hjælpe med at dele budskabet på LinkedIn. 

Gør derfor dine medarbejdere opmærksomme på, at stillingsopslaget er kommet på LinkedIn, og foreslå dem, at de deler opslaget fra deres personlige profil, hvis de vil hjælpe til at stillingen besættes. Husk, at du ikke kan kræve, at de deler opslag via egne profiler. Det er jo deres!

Ikke alene har dine medarbejdere et personligt netværk på LinkedIn, som giver stillingsopslaget en større rækkevidde. Når medarbejderne deler virksomhedens stillingsopslag, så får jobopslaget også mere slagkraft og troværdighed. Medarbejdere stoler på medarbejdere, så når dine medarbejdere deler jobopslaget, så tages det seriøst. 

Læs vores artikel om employee advocacy.

Trin 7 ) Del opslaget i relevante grupper

En sidste ting, som du kan gøre for at få flere jobansøgere via LinkedIn er at gøre opmærksom på jobopslaget i de relevante faggrupper på LinkedIn.

Dette er ligetil. 

Hvis din virksomhed ikke allerede er medlem af relevante grupper, så brug søgefeltet til at finde nogle grupper. 

Herefter beder du om adgang til gruppen, da nogle grupper er lukkede, og derfor kræver ‘godkendelse’ af administratoren. Når du har adgang til gruppen, så skriv en god besked sammen med opslaget, som beskriver hvordan, at denne stilling kan være relevant for gruppens medlemmer. 

Der er mange muligheder for at bruge LinkedIn, og brugen af netværket er stadigt stigende, så mon ikke, at du finder nye muligheder for at bruge LinkedIn til rekruttering i fremtiden også.

Opsummering

Der er mange muligheder med LinkedIn, og det er helt sikkert, at du misser en mulighed, hvis du ikke rekrutterer via LinkedIn.

Den største udfordring for mange virksomheder ved at bruge LinkedIn til rekruttering er, at de ikke anvender mediet i deres markedsføring. Derfor er de ikke vant til at indtænke mulighederne ved LinkedIn. 

Hvis din virksomhed ikke arbejder professionelt med LinkedIn, så har virksomheden formentlig få følgere. Dette er med til at fjerne lysten til at anvende LinkedIn til rekruttering, da ens budskaber naturligvis ikke ses af mange.

Derfor er vores råd, at din virksomhed kommer i gang med at bruge LinkedIn professionelt. 

Få lagt en strategi, og sæt i gang. 

Læs videre

Hvorfor bruge et rekrutteringsbureau?

Et rekrutteringsbureau kan skabe en særligt stor værdi for din virksomhed, hvis du har et akut behov for specialiseret arbejdskraft. Rekrutteringsbureauer kan ofte gøre en større forskel for videnstunge stillinger. Det koster penge at bruge et rekrutteringsbureau, men det koster også penge at stå for rekrutteringen selv, at have stillingen ubesat, samt at fejlansætte.

Læs artikel

13 historier til din employer branding på de sociale medier

Det er ikke raketvidenskab at udarbejde et opslag til de sociale medier. Men tid er ofte desværre en mangelvare, og derfor kommer opslag på de sociale medier bag i køen. Tag et kig i denne artikel, og få inspiration til historier, som du kan bruge til at styrke dit employer brand via de sociale medier.

Læs artikel

Det fantastiske jobafslag

Enhver jobansøgning kommer fra en person, som vil hjælpe din virksomhed.

Du kan hjælpe jobansøgerne ved at give dem et fantastisk afslag, så de kan komme godt videre med deres jobjagt. Hermed øger du også dine chancer for, at de søger et job hos din virksomhed i fremtiden, samt anbefaler virksomheden til deres netværk.

Læs artikel

Kandidatpersona

En kandidatpersona er en profil af din ideelle medarbejdere. Du bruger denne persona til at målrette din rekruttering til konkrete stillinger og til din employer branding.

Læs artikel

Tjekliste – Sådan forbereder du din rekruttering

Rekruttering er et håndværk, og en opgave, som har en kortvarig og langvarig strategisk betydning for din virksomhed.

Ved at tage styring på rekrutteringsprocessen så tidligt som muligt, så gør du det nemmere at sikre en tilfredsstillende ansættelse af din kommende medarbejder.

Læs artikel

Sådan skaber du en god arbejdsplads med autencitet

Med autencitet kan du skabe en fantastisk arbejdsplads for dine medarbejdere. Virksomhedens formål skal være autentisk, chefen skal lede autentisk, medarbejderne skal have lov til at være autentiske, og arbejdsopgaverne skal give mening. Formår du at skabe disse forhold på arbejdspladsen, så bliver den et fantastisk sted at arbejde.

Læs artikel