Et buzzword med mening
Employer branding er et buzzword, og det lyder ekstra fluffy på engelsk. På dansk kunne vi kalde det “arbejdsgiver markedsføring”. Yes, nu lyder det tørt og praktisk, men employer branding er reelt bare markedsføring af dig og din virksomhed, som arbejdsgiver. Employer branding handler om at gøre din arbejdsplads attraktiv i øjnene af kvalificerede jobansøgere.
Employer branding er løsningen
Mange virksomheder oplever mangel på arbejdskraft, og derfor er der stor konkurrence for at tiltrække de bedste ansatte.
Det er utroligt nemt for medarbejdere at undersøge potentielle arbejdspladser via de sociale medier, hjemmeside og internettet.
Det betyder, at du som virksomhedsejer bliver nødt til at tage en proaktiv tilgang til rekruttering, og dette starter inden, at du slår din ledige stilling op på jobbørsen.
Hvis du ikke har en strategi for at tiltrække medarbejdere, så risikerer du, at komme bagerst i køen når de bedste kandidater sender jobansøgninger.
Marketing og HR
For at tiltrække medarbejdere, så kan du fokusere en del af din marketing på “arbejdspladsen”.
Normalt har marketing fokus på at ‘sælge’, men de samme principper, som der bruges for at sælge virksomhedens ydelser kan bruges til at tiltrække medarbejdere.
Jobansøgere vil tjekke din virksomhed på nettet og i omgangskredsen før, at de søger jobbet. Hvis du har en inaktiv profil på de sociale medier, dårlige anmeldelser på TrustPilot og en kedelig hjemmeside, så kommer du næppe til at tiltrække de bedste jobkandidater.
Virksomhedens rygte (‘Brand’)
Du kan sikkert selv huske, at du har været jobsøgende, og havde en virksomhed i tankerne, hvor det ville være fantastisk at arbejde. Arbejdspladsen havde et godt ry og rygte. Måske havde arbejdspladsen gode arbejdsforhold, eller også var der en god stemning, fordi at ejeren var fantastisk til at lede. Denne virksomhed havde et godt ‘employer brand’.
Du kan ikke skabe et godt employer brand uden at have en god arbejdsplads, men du kan godt have en god arbejdsplads uden at nogen kender til det.
Det nytter ikke noget at markedsføre din arbejdsplads for at skabe et godt rygte, hvis den reelt ikke er attraktiv. Derfor skal du starte med at skabe en spændende arbejdsplads, som medarbejderne er glade for.
Strategi
Skab en attraktiv arbejdsplads
Du skal afklare hvad medarbejderne lægger vægt på i deres liv, så du kan hjælpe med at understøtte dette via arbejdspladsen.
Dernæst skal du skabe denne arbejdsplads, så det skinner igennem hos dine nuværende medarbejdere.
Kend dine jobansøgere
Når du har skabt en attraktiv arbejdsplads, så skal du vise den frem til dine kommende medarbejdere. Dette indebærer, at du skal finde ud af hvordan, at du rammer dem med din kommunikation. Er de på LinkedIn eller bruger de hovedsageligt Instagram?
Dernæst skal du kommunikere på en facon, som rammer den målgruppe, som du ønsker at ansætte i din virksomhed. Du skal både kommunikere i et sprog og med de medier, som tiltrækker ansøgerne.
Markedsfør din arbejdsplads
Næste skridt er at kommunikere til jobkandidaterne, og her er digital markedsføring et vigtigt redskab.
Mange virksomheder gør brug af LinkedIn og Instagram, hvor de deler video, billeder og artikler om deres arbejdsplads. Her deler de opslag om virksomhedens vækst, projekter, nyansættelser, og deler stemningsbilleder af medarbejdere i sociale eller faglige sammenhænge.
Annoncering
Ved at bruge annoncering, så kan du komme ud over virksomhedens eksisterende netværk.
For mange virksomheder kan det virke kontroversielt at bruge penge på annoncering for at tiltrække medarbejderne. Sådan er markedet dog, og virksomhederne må vænne sig til, at de bedste hoveder kan vælge og vrage mellem arbejdsgivere. Og det samme gør sig gældende for de bedste arbejdsgivere – de kan vælge og vrage mellem jobansøgerne.
Konklusion
Hvis du arbejder med ‘employer branding’, så kan det være med til at positionere dig lokalt eller nationalt, som en fantastisk arbejdsgiver, som tilbyder en god arbejdsplads.
Det vil give dig flere jobansøgere, så du kan rekruttere de bedst mulige medarbejdere, som kan bidrage til, at din virksomhed når sine forretningsmål – samtidig med, at du skaber en god arbejdsdag for dine ansatte.