Hvad er fordelene ved Employee Advocacy?
Hvilken effekt har det på din virksomhed at have
- 50 ansatte, som elsker deres arbejde, og ikke kan tie stille omkring arbejdspladsen?
- 50 ansatte, som ikke taler godt om virksomheden og arbejdskulturen?
- 50 ansatte, som ikke taler om virksomheden overhovedet, fordi at det blot er et job?
Der er flere fordele for din virksomhed ved at arbejde med employee advocay.
Virksomhedens budskaber fremstår mere troværdige overfor kunder og jobansøgere når de fortælles af medarbejderne.
Vi er så vant til at blive bombarderet med reklamebudskaber fra virksomheder, at vi lynhurtigt sorterer dem fra når vi ser dem. Employee advocacy handler om at gøre virksomhedens kommunikation troværdig ved at lade medarbejderne kommunikere.
Hvorfor er employee advocacy relevant?
Vi søger personlige historier
Brugere på LinkedIn mv søger autentiske nyheder fra venner og bekendte i deres netværk.
LinkedIn er et socialt netværk, hvor vi følger med i hvad vores gamle kollegaer og skolekammerater arbejder med. Vi har alle en lille drøm om at arbejde med noget spændende, og efter en lang dag på kontoret, så kigger vi måske på LinkedIn for at se om vores netværk har startet nyt job eller projekt, som kan inspirere os.
Virksomheder med en anonym og ansigtsløs kommunikation har svære vilkår for at trænge igennem historierne fra vores personlige netværk. Vi vil hellere høre personlige historier og oplevelser fra vores netværk, og derfor taber den stereotype virksomhedskommunikation I kampen om vores opmærksomhed på de sociale medier.
Skaber troværdighed om virksomhedens budskaber
Hvilket udsagn er troværdigt?
“Jeg synes, at jeg er god”
versus
“Jeg synes, at du er god”.
Employee advocacy fremmer den fundamentale dynamik, der ligger i, at vi ikke kan rose os selv offentligt med troværdighed. Det er klart bedre når vores medarbejdere gør det for os.
Tiltrækning af den bedste arbejdskraft
Hvis du gerne vil rekruttere den bedste arbejdskraft, så er du i hård konkurrence med de bedste arbejdspladser. Derfor skal du spille på alle tangenter, og her kan employee advocacy hjælpe dig til at komme et skridt foran i kampen om jobansøgernes gunst.
Det kan være vanskeligt for jobansøgere at komme ind under huden på virksomhederne, da virksomhedskommunikation ofte er steril og holdningsløs på fx hjemmesiden. Omvendt, så kan medarbejdere kommunikere mere frit, og derigennem vise et andet billede af virksomheden fra et medarbejderperspektiv. Denne information fremstår mere troværdig, og særligt hvis informationen kommer fra en person i vores netværk.
Optimering af markedsføringsbudgettet
Hvis du kan aktivere dine medarbejdere til at dele historier om virksomheden, så får du en større og mere mangfoldig fortællekraft i din virksomhed.
I dag vil en stor del af fortællingen om virksomheden formentlig foregå på LinkedIn. Her er der helt åbenlyst den effekt, at jo flere som kommunikerer om din virksomhed desto større bliver publikummet.
Hvis din virksomhed har 1.000 følgere på LinkedIn, så vil I muligvis nå et publikum på 2.000 personer. Har virksomheden 50 ansatte, hvoraf 15 ansatte deler historier fra virksomheden til deres cirka 300 følgere (og deres følgere), så vil medarbejderne formentlig nå et publikum på 9.000 personer via LinkedIn.
Kanaler for employee advocacy
Der er mange kanaler, hvor at dine medarbejder kan dele sine historier og oplevelser fra din virksomhed.
LinkedIn er en oplagt kanal at kommunikere omkring virksomheden, da det netop er formålet med LinkedIn at dele professionelle nyheder og erfaringer. Derudover, så er de fleste lønmodtagere og virksomheder på LinkedIn.
Derfor er vores anbefaling, at du er helt skarp på at lave en strategi for brugen af LinkedIn i din virksomhed, herunder hvordan at du kan fremme medarbejdernes deling af viden og oplevelser fra virksomheden.
Twitter, Facebook, Instagram,..
Der findes efterhånden flere og flere sociale medier. Derfor er det svært at have fokus på dem alle. Vi anbefaler derfor, at du vælger et medie at holde fokus på. Twitter, Facebook, Instagram osv. har alle deres fordele/ulemper, og kan sagtens bruges til at dele oplevelser omkring virksomheden. Derudover afhænger det også meget af branchen, samt hvor dine medarbejdere er aktive.
Events
Tag dine medarbejdere med på messer og konferencer, så du kan vise helheden af din virksomhed i messestanden. Det vil også give dine medarbejdere en god oplevelse, som de formentlig vil have lyst til at dele efterfølgende på fx LinkedIn.
Mund-til-mund
Dine medarbejdere har et liv uden for arbejdet, og her bliver de ofte spurgt til arbejdet af deres venner og familie. Hvis dine ansatte hænger med næbbet i hverdagen, så er det også naturligt at omgangskredsen spørger om alt er okay på arbejdet.
Hvis dine medarbejdere er glade for deres arbejde, og har en god hverdag, så vil de også tale godt om din virksomhed til deres omgangskreds.
Derfor skal du sørge for at medarbejdertilfredsheden er høj (det skal du naturligvis uanset hvad!).
Blogs på hjemmesiden
De fleste virksomheder har en blog på deres hjemmeside, hvor de kommunikerer viden og historier til deres kunder og netværk.
Hvorfor ikke være lidt anderledes og bede nogle af medarbejderne om at beskrive virksomhedskulturen, deres arbejdsopgaver eller særlige oplevelser, som de har haft i virksomheden i en blogartikel til hjemmesiden!?
Marketingsafdelingen vil elske dette til deres indholdsstrategi.
Video på hjemmesiden
Video er et populært medie. Vi relaterer bedre til video end til fx en skrevet artikel, som denne. Når videoen indeholder mennesker, så er det endnu bedre.
Undgå at lave en kedelig corporate video, som fremviser dine medarbejdere som virksomhedssoldater uden identitet. Film i stedet dine medarbejdere mens de arbejder eller interview dem omkring deres arbejdsopgaver, og lad dem være autentiske.
Med en video af dine medarbejdere, så viser du ansigterne og stemmerne i din virksomhed på en måde, som åbner døren til omverden.
Menningsdannere i blade, aviser, podcasts og andre medier
Det er nemt at glemme, at verden ikke kun er sociale medier og hjemmesider.
Samarbejd med kommunikation og marketing om at få dine medarbejdere i de traditionelle medier, som matcher deres fagområder. Ved at lade forskellige medarbejdere repræsentere din virksomhed, så giver du virksomheden flere ansigter og tilføjer faglige dimensioner, som kan appellere bredt til jeres forskellige målgrupper.
Hvorfor skal du have en strategi?
Du skal lægge en strategi for virksomhedens employee advocacy, så du er sikker på at udnytte virksomhedens potentiale.
Strategien skal være alignet mellem HR og marketing, så I både kan tiltrække dygtige medarbejdere, samt kommunikere med jeres kunder og forretningspartnere. En strategi vil give dig retning til hvilke historier om virksomheden, som skal fremmes for at matche virksomhedens brand og forretningsmål.
For at nå forretningsmålene, så har du måske brug for at kunne rekruttere de bedste programmører på arbejdsmarkedet, og derfor skal du måske have fokus på at fortælle historier fra jeres IT-afdeling, som illustrerer, at virksomheden har et velfungerende hold af programmører ansat.
Kommunikation skal matche brandet
Med en strategi, så sikrer du, at jeres employee advocacy ikke modarbejder jeres overordnede employer brand. Du skal lægge en strategi, som understøtter virksomhedens øvrige kommunikation.
Øget kendskab til jeres virksomhed
For at sprede budskabet om virksomheden, så skal du sørge for at engagere medarbejderne i jeres employee advocacy, hvilket kræver en strategi.
Øget troværdighed
Medarbejderhistorier kan give din virksomhed øget troværdighed, hvilket ikke kun gavner jeres employer brand, men alle relationer til kunder, partnere, leverandører, jobansøgere.
Et nyt billede af virksomheden
Strategien vil hjælpe dig til at fremme de historier, som du gerne vil have fortalt om din virksomhed af dine medarbejdere, og som du ikke selv kan fortælle som virksomhedsejer. Du kan og bør ikke tvinge medarbejderne til at dele historier, men du kan gøre det interessant og nemt for medarbejderne at gøre netop dette. Derfor skal du have en plan.
Sådan laver du en employee advocacy strategi?
På HR.DK er vi tilhængere af motivation og den frie vilje.
Derfor vil vi anbefale, at du ikke laver et employee advocacy program, men i stedet blot understøtte medarbejdernes muligheder for at fortælle historier om virksomheden.
Sæt en målsætning
Det gør arbejdet konkret, hvis du starter med at sætte en målsætning for hvad du ønsker at opnå med virksomhedens employee advocacy.
- Vil du gerne øge kendskabet til virksomhedens services eller jobmuligheder?
- Vil du styrke virksomhedens renommé?
- Vil du gerne have flere besøgende på hjemmesiden eller i butikken?
- Vil du øge omsætningen?
Når du har en målsætning, så kan du definere de næste skridt i din strategi.
Placér ansvaret hos en person eller afdeling
Placér ansvaret for virksomhedens employee advocay hos en person, som kan lede og understøtte arbejdet.
Identificér gode historier for virksomheden
Lav en bruttoliste med historier i virksomheden, som matcher målsætningen. Disse historier kan I koordinere med marketing, som forhåbentlig har en indholdsstrategi for virksomheden.
Sørg for, at det er i orden, at disse historier kan deles udadtil af medarbejdere.
Forbered historierne
Når du har fundet de historier, som du ønsker bliver fortalt, så skal de forberedes. Forbered billeder, video, grafik, som medarbejdere vil kunne dele offentligt. Placér evt. disse medier i en mappe på jeres intranet, så dine ansatte kan tilgå disse.
Træn dine medarbejdere
Træn dine medarbejdere i brugen af de sociale medier.
Lav et træningsmodul, som har fokus på virksomhedens interne politik for brugen af sociale medier, samt den værdi, som brugen af de sociale medier giver til virksomheden. Illustrér overfor dine medarbejdere, at det er godt for virksomheden, at de kommunikerer om virksomheden.
Lav et andet modul som har fokus på medarbejderens personlige udvikling og den praktiske brug af fx LinkedIn, så de lærer at bruge LinkedIn til deres egen karrierefremme. Sørg for at motivere dem til at bruge LinkedIn, og vis at du støtter dem i deres opslag.
Til sidst kan du give eksempler på hvordan, at de kan bruge deres LinkedIn til personligt og professionelt brug.
Skab en kultur
Skab en kultur omkring at medarbejderne fortæller historier fra virksomheden i det daglige.
Denne kultur kræver, at lederen går forrest og deler historier fra virksomheden. Dette er særligt vigtigt når jeres employee advocacy opstartes. Derfor anbefaler vi, at du laver en plan for hvilke opslag, som du selv vil opslå på de sociale medier i de første 3-6 måneder.
Dine medarbejdere higer efter anderkendelse, og hvis du deler, ‘liker’ eller kommenterer deres opslag på LinkedIn, så giver du dem netop anderkendelse. Du giver dem anderkendelse i det offentlige rum, så deres netværk kommer til at se dette, hvilket er en stor gulerod til medarbejderne i arbejdet med at skabe en god kultur omkring employee advocacy.
Gør det autentisk – eller lad være!
Mange virksomheder har ‘employee advocacy programmer’ i virksomheden.
Dette er effektivt til at få medarbejderne til at dele historier fra virksomheden, men giver den udfordring, at det jo egentlig er virksomheden som står bag det hele. Grunden til, at employee advocacy kan være effektivt er netop, at det kommer fra medarbejderne, og ikke fra virksomheden. Hvis du bygger et decideret program til dine medarbejdere, så falder virksomheden i en troværdighedsfælde.
Troværdighedsfælden
Det er efterhånden let at spotte en virksomhedssoldat på LinkedIn, som deler overdrevent positive opslag, og som mangler personlig karaktér. Dette ses når virksomheden lægger for meget pres på medarbejderne, som blindt deler alt fra virksomheden, hvilket gør hele strategien uautentisk.
Man kan typisk aflure dette ved at se på antal likes og kommentarer på opslaget af virksomhedens egne medarbejdere.
Processen
Rom blev ikke bygget på en dag, og resultaterne af virksomhedens employee advocacy kommer også først på den længere bane. Derfor er det vigtigt, at I fastholder fokus, og fortsætter arbejdet.
Der kan være behov for at tilrette strategien, og det skal du naturligvis gøre.
Hvordan kan du fremme Employee Advocacy?
Du får det bedste resultat ved at pirre medarbejdernes lyst til at dele deres erfaringer og oplevelser fra virksomheden. Derfor vil vi her se på hvordan, at du kan hjælpe dine medarbejdere på vej til at blive ambassadører for din virksomhed.
Nummer 1) Øg medarbejdertilfredsheden
Sørg for, at dine medarbejdere er så glade for din virksomhed, at de ikke kan lade være med at fortælle om den til omverdenen.
Nummer 2) Inspirér dine ansatte med en god mission
Dine medarbejdere vil formentlig gå igennem ild og vand for dig, hvis du driver din virksomhed ordentligt, og har skabt en god arbejdsplads, som arbejder for en god og klart defineret mission. De vil også tale i positive vendinger om virksomheden når de får chancen!
Nummer 3) Omfavn hele virksomheden
Gør det nemt for både praktikanten og chefen, samt marketing og HR at fortælle om virksomheden, så du viser det fulde ansigt på virksomheden.
Nummer 4) Respektér medarbejdernes ret til privatliv
Respektér at de fleste af dine medarbejdere ikke har lyst til at dele opslag på de sociale medier eller deltage som et af virksomhedens ansigter udadtil i medierne. Gør det til noget positivt at deltage, men hold dig fra at gøre det negativt for dem, som ikke ønsker dette.
Nummer 5) Start med dig selv
Medarbejderne vil følge dit eksempel, så sørg for at fortælle historier fra virksomheden, og støt de medarbejdere, som vælger at dele deres historier fra virksomheden.
Nummer 6) Gør det interessant for medarbejderne
Gør det til noget positivt for medarbejdere, som fortæller historier fra virksomheden. Hjælp dem med at fortælle historier, og beløn dem med et klap på skulderen eller en deling af deres LinkedInopslag.
Nummer 7) Lav en politik for brugen af sociale medier
Med en SoMe policy, så har dine medarbejdere en guide at læne sig opad, så de ikke går imod virksomhedens interesser. Det giver dine medarbejdere ro i maven til at dele mere om virksomheden på de sociale medier.
Nummer 8) Værktøjskasse til ansatte
Lav en værktøjskasse til dine medarbejdere med historier og eksempler, som kan deles. Opbevar disse lettilgængeligt for dine medarbejdere fx på Google Drive sammen med navnet på den ansvarlige for employee advocacy, som kan kontaktes, hvis der er spørgsmål.
Hvad kan medarbejderne dele?
Alt i virksomheden kan gøres til en fortælling, som kan deles på fx LinkedIn. Her er nogle ideer, som forhåbentlig kan sætte nogle tanker igang hos dig.
- Fortæl om en spændende arbejdsopgave
- Fortæl om et kundebesøg
- Fortæl om positiv feedback fra en kunde, som understreger et fokusområde hos virksomheden.
- Fortæl om negativ feedback fra en kunde, samt hvilken læring virksomheden tager med sig herfra. Denne historie kan understøtte en fortælling om at virksomheden er transparent, samt har et positivt mindset.
- Fortæl om et veloverstået og afleveret projekt
- Vis kontoret eller produktionslinjen
- Del et billede fra kantinen og jeres lækre frokostordning
- Fortæl en historie fra et internt møde
- Fortæl om jeres samarbejdsmetoder
- Fortæl en historie fra en af leverandørerne
Alt der sker i virksomheden kan i princippet fortælles til omverdenen.
Det vigtigste er, at fortællingen får et personligt præg fra medarbejderen, som vælger at dele historien om virksomheden.
Konklusion
Mange danske virksomheder mangler kvalificeret arbejdskraft, hvilket er en af deres primære hindringer for øget vækst i virksomheden.
Ved at arbejde med employee advocacy, så øger du troværdigheden overfor både jobansøgere og kunder, hvilket gør det øger chancen for at rekruttere kvalificeret arbejdskraft, samt øge salget.
FAQ
Det er et begreb relateret til employer branding, hvor medarbejder advokerer for virksomheden.
Employee Advocacy er relevant i forbindelse med rekruttering, da jobansøgere har større tillid til medarbejderes kommunikation om virksomheden end virksomhedens egen kommunikation.
Desuden styrker Employee advocacy generelt virksomhedens troværdighed, hvilket kan bidrage til øget salg.
Det er typisk marketing eller HR, som har ansvaret for employee advocacy.