HR konsulent

Indhold

Intro

HR Konsulentens værdi

“HR er den eneste disciplin i virksomheden, som ikke tilfører værdi”. 

Hvor mange gange har man ikke hørt den sætning? Det er en klassiker, som bedst illustrerer manglende viden om HR’s bidrag til en virksomhed.

Medarbejderne er drivkraften i virksomheden. 

Medarbejderne har kontakten til kunderne og administrerer alt fra innovation, IT-systemer, maskiner, robotter, mv. Det giver sig selv, at hvis en medarbejder bliver bedre til sit job, så får du en bedre forretning. 

HR handler om arbejdspladsens “menneskelige ressourcer”, så derfor er HR værdiskabende for din virksomhed, hvis du rent faktisk arbejder på at forbedre dine ‘menneskelige ressourcer’ fx med en HR konsulent.

En HR konsulent kan hjælpe dig, så du bedre kan udnytte potentialet i dine medarbejdere for en bedre forretning.

HR Konsulentopgaver

Det er vigtigt at have styr på HR, men det betyder ikke, at du behøver at fastansætte en medarbejder. Du kan udlicitere dine HR opgaver ligesom, at du udliciterer dit bogholderi til en bogholder.

Der findes mange fagområder indenfor HR, så der findes også variationer af  ‘HR konsulenter’, som ofte er specialiseret i et enkelt fagområde indenfor HR-paraplyen.

HR og rekruttering

Effekten af at ansætte de rette medarbejdere.

Når du ansætter den rigtige medarbejder til jobbet, så er alt en fryd. Medarbejderen er kvalificeret, motiveret og udfører sit arbejde. Det udførte arbejde er så godt, at medarbejderen er selvkørende i det daglige, og du kan holde bruge din tid på at lede resten af virksomheden.

Forestil dig nu, at du ansætter en medarbejder, hvor ovenstående ikke er tilfældet. I denne situation var du muligvis for hurtig til at ansætte, og medarbejderen matcher ikke arbejdsopgaverne, og kræver derfor mere af din tid for at komme i mål med arbejdsopgaverne.

Når du ansætter en ny medarbejder, så har du en risiko. Du kan enten ansætte den bedste eller den ringeste til jobbet. Kandidaten som du ender med at vælge til jobbet afhænger af dine evner til at rekruttere.

Hvis du ikke kan rekruttere de bedste kandidater til jobbet, så må du kigge indad for at vurdere hvorfor, at disse kandidater ikke søger job hos dig. 

Mislykket rekruttering påvirker bundlinjen

En HR konsulent kan hjælpe dig med at optimere din rekruttering, så du ansætter medarbejdere, som matcher den virksomhed og virksomhedskultur, som du ønsker.

Forestil dig effekten af en god vs. dårlig ansættelse over en 5-årig periode… Hver eneste dag oplever du effekten af ansættelsen i kontakten med dine kunder og samspillet med de øvrige ansatte. Jo bedre, at den enkelte ansatte yder og samarbejder desto bedre bliver dine øvrige medarbejdere og kontakten med kunderne. 

Effekten af en ansættelse akkumulerer over tid, da frøene du såede for 5 år siden vokser sig stærkere i forretningen. Sørg for, at du sår de rigtige frø i virksomheden. 

Employer Branding

Rekrutteringen af din kommende medarbejder starter inden, at du har en ledig stilling.

Buzzword’et fra marketing

Har du svært ved at modtage kvalificerede ansøgere til ledige stillinger, og har du nogensinde spekuleret over årsagen til dette?

Employer branding er et buzzword, som lyder meget buzzword-agtigt, men det virker, og du skal i gang nu, hvis du har svært ved at rekruttere.

Hvad er et employer brand?

Om du vil det eller ej, så fortæller din virksomhed en historie, som også indeholder en fortælling om arbejdspladsen. Din arbejdsplads har et brand.

Din omverden består af dine kunder, men den består også af dine samarbejdspartnere og kommende medarbejdere. Alle dine valg og fravalg definerer denne fortælling om din virksomhed. 

Eksempel: Har du ikke en hjemmeside, så signalerer du til din omverden, at du ikke er digital, hvilket vil gøre det vanskeligt at rekruttere blandt de yngre generationer, som er vant til at kunne finde al information online. 

Hvilken historie vil du fortælle?

Du kan naturligvis selv påvirke din fortælling. Dette kan du gøre via din kommunikation med kunderne, kvaliteten af dit produkt, men også via din aktive markedsføring.

‘Marketing’ forbindes oftest med at sælge flere ydelser, men du kan også markedsføre din virksomhedskultur. 

De sociale medier er perfekte til at fortælle historien om din virksomhed til omverdenen. Dog hjælper de sociale medier hjælper dig naturligvis ikke, hvis din arbejdsplads ikke er attraktiv for jobansøgerne. 

Ved at vise din gode virksomhedskultur og dygtige medarbejdere frem, så kaster du frø ud til kommende jobansøgere. Du er med til at positionere din virksomhed, som en god arbejdsplads i branchen. 

Marketing handler altså ikke blot om at sælge mere. Det handler også om at tiltrække de rigtige medarbejdere til din virksomhed. 

Internettet og de sociale medier er kommet for at blive, og du bliver nødt til at omfavne digital markedsføring af din arbejdsplads, hvis du skal rekruttere attraktive medarbejdere i fremtiden.

Læg en strategi for din arbejdsplads

Når du skal markedsføre din virksomhedskultur for omverdenen, så er det vigtigt, at det er en oprigtig kultur, som du markedsfører. Det nytter ikke noget at markedsføre et ‘dårligt produkt’. 

Her kan det være en god idé at træde et skridt tilbage og tage et kig på din virksomhedskultur, og spørge dig selv om alt i virksomhedskulturen fungerer efter hensigten. 

Har du svært ved at gøre dette selv, så kan du bede om hjælp af en HR konsulent.

Sociale medier

Alle sociale medier kan bruges til at fremhæve din arbejdsplads, men LinkedIn virker naturligvis, som det helt oplagte valg, eller hvad? 

Hvis dine ideelle kandidater ikke er tiltrukket af LinkedIn, så kan det være at Instagram er en mulighed. Instagram er et mere visuelt netværk, hvor du ikke behøver at ‘levere’ faglig værdi i et opslag. På Instagram virker det godt at vise billeder fra mødet, kantinen eller fredagsbaren. Det hele er lidt ‘yngre’ og lidt mere afslappet

LinkedIn

LinkedIn er sat i verden for at facilitere forbindelser mellem virksomheder og medarbejdere.

LinkedIn er derfor det sikre valg, hvis du gerne vil starte med at markedsføre din virksomhed frem til kandidater. De fleste brugere af LinkedIn vil forvente, at din virksomhed er aktiv på LinkedIn.

Forslag til LinkedIn

Brug LinkedIn til at vise virksomhedens projekter og business cases til at illustrere arbejdsopgaverne, samarbejdet, og værdien virksomheden leverer til kunderne, så de kommende medarbejdere kan danne sig et indtryk af virksomheden.

Det er nemt at lave et opslag om nyansættelser i virksomheden. Når du viser virksomhedens nye ansigter, så viser du, at der er muligheder og fremgang i din virksomhed, og samtidig sætter du et ansigt på jeres ansatte, og dermed ansigt på virksomheden – og vi kan så godt lide ansigter.

Vælger du at promovere et stillingsopslag på LinkedIn, så har du en direkte kommunikationskanal til dit eksisterende netværk. De virksomheder og kandidater, som følger din virksomhed, vil se opslaget, og det er en unik mulighed at fortælle om fremgang og muligheder i virksomheden, hvor en kandidat kan komme med på en “spændende rejse”.

En gang imellem, så sker der noget særligt i din virksomhed! Måske har I jubilæum eller modtaget en ny ordre, lancerer en ny service eller går ind i et nyt marked. Alle disse historier er spændende for potentielle jobkandidater, så husk derfor at bruge muligheden til at fortælle disse historier. 

Og det er jo ikke kun jobkandidater, som ser Jer på LinkedIn. Kunder og samarbejdspartnere ser det også!

Rekrutteringsprocessen

Start tidligt med rekrutteringen, så du har bedre tid til at ansætte den rigtige til jobbet – uden at skulle haste dig igennem jobsamtaler og ansættelse senere i processen.

Mange virksomheder kommer for sent i gang med rekrutteringen, og kompenserer ved at vælge den første og bedste til stillingen,- da det ‘haster’! 

Start tidligt og lav en rekrutteringsplan.

Jobopslag

“Bare genbrug jobopslaget fra sidste gang”, sagde chefen, mens han skyndte sig videre til en anden opgave. 

Der er travlt i virksomhederne, så det er normalt at genbruge tidligere jobopslag til en stilling. Dette indebærer risikoen, at I ikke har gjort Jer fornyede tanker om stillingen, samt hvad stillingen kræver af en ny medarbejder. 

Hvis du laver et fantastisk jobopslag, så er det mere sandsynligt, at du får en fantastisk medarbejder, og med en fantastisk medarbejder kan du skabe en fantastisk virksomhed. Tag derfor en dyb indånding og brug lidt tid på at tænke situationen igennem. Hvordan kan du tiltrække den bedst mulige kandidat til virksomhedens stilling?

Vi har et forslag! Brug jobopslaget, som en mulighed for at markedsføre din virksomhed. 

  1. Gør det til en fryd at læse stillingsopslaget.
  2. Illustrér hvorfor, at din virksomhed er fantastisk, så jobansøgerne kan drømme sig ind i stillingen.  
  3. Markedsfør stillingsopslaget på LinkedIn, Ofir eller Jobindex, så de rigtige kandidater ser opslaget.

Markedsføring af jobopslag

Yes, vi har skrevet “markedsføring af jobopslag”. Er det ikke værd at bruge lidt kroner og øre på at finde den rigtige til jobbet? Det synes vi. Det koster jo også penge, hvis du ender med at tabe ordrer pga en fejlansættelse!?

Der er flere måder at markedsføre stillingen. Du kan bruge dine konti på LinkedIn eller Facebook til at dele virksomhedens stillingsopslag, samt benytte dig af betalt annoncering. Du har naturligvis også mulighed for at bruge andre sociale medier, som måske er mindre oplagte for de fleste virksomheder.

Håndtering af jobansøgninger

Hvis du har mange ledige stillinger, og forventer mange jobansøgninger, så kan det blive lidt rodet med en masse ansøgninger til jeres hovedmail, som indeholder både ansøgning, CV, uddannelsesbevis og anbefalinger. 

For mindre virksomheder er det derfor være en god idé at oprette en særskilt mail til dette formål fx job@virksomhedensnavn.dk. På denne måde, så havner alle ansøgninger i den rigtige indbakke. 

Herudover, så bør du have en god folderstruktur i jeres CRM system med filer til de enkelte stillingsopslag, hvor ansøgernes oplysninger kan opbevares – og tjek lige med GDPR-reglerne her!

Større virksomheder kan vælge et af de mange HR systemer, som kan håndtere alle ansøgningerne på en overskuelig facon, og hjælpe med GDPR-reglerne.

Kan du ikke overskue denne process, så kan du hyre rekrutteringskonsulent til at håndtere hele forløbet for dig. Det er din garanti for, at det hele forløber optimalt.

Jobsamtale

Det kan være en god idé at have en rekrutteringskonsulent med på sidelinjen når du afholder jobsamtaler. 

Rekrutteringskonsulenten kan være med til at sikre, at du får stillet de rigtige spørgsmål (og undgår de forkerte), samt være med til at facilitere en god stemning under samtalen. Til allersidst, så kan du sparre med konsulenten om kandidaterne efter samtalen, så du er sikker på at ansætte den rigtige til stillingen.

Sørg for at holde minimum 2 møder med kandidaten, så I lærer hinanden lidt at kende. Det er lotteri blot at holde en ansættelsessamtale, da kandidaten kan have en ekstraordinær god eller dårlig dag. 

Jobafslag

En jobansøgning kræver meget tid

Husk, at mange ansøgere bruger mange timer, og investerer meget energi i jobansøgningen til din stilling. Jobansøgeren har måske også taget en fridag fra deres nuværende stilling for at køre ud til din virksomhed for en times jobsamtale. Derfor fortjener de også et godt afslag fra dig! 

Hvis du har lidt ekstra overskud, så gør afslaget fantastisk. Måske er der flere gode kandidater til jobbet, som du kunne bruge til en senere stilling i din virksomhed! Hold dig på god fod med kandidaterne ved at give dem et personligt afslag. Det giver kandidaten anerkendelse for den tid, som er blevet lagt i at søge jobbet hos dig. 

Det er desværre sjældent at virksomheder tager sig tid til at lave gode jobafslag, og det efterlader mange jobansøgere med en tom fornemmelse. De ved ikke hvornår, at de får svar, og de ved ikke om de overhovedet får svar. Det giver en masse uvished, og kan efterlade dem med en følelse af, at de er blevet behandlet dårligt af din virksomhed. Det er sandsynligt, at de fortæller andre om denne oplevelse. 

Hvorfor ikke vende situationen på hovedet?! Gør jobafslaget til god markedsføring af din virksomhed, og samtidig skaber et anerkendt felt af afslåede jobansøgere! Giv dem det fantastiske jobafslag, hvor du giver dem information om årsagerne bag jeres valg til stillingen.

Du kan både give personlig feedback til ansøgerne, men du kan også nøjes med at fokusere på kvalifikationerne hos den kandidat, som du endte med at vælge. Du vinder goodwill, og jobansøgeren lærer noget, som de kan bruge til fremtiden når de søger deres næste job!

Strategi og Ledelse

Hvordan vil du lede dine medarbejdere, hvis du ikke ved, hvor din virksomhed er på vej hen? 

Uden en strategi for din virksomhed, så administrerer du virksomheden, hvilket står i modsætning til at lede virksomheden. Først og fremmest, så er det klogt at træffe beslutninger på basis af virksomhedens strategiske målsætning, så du opnår synergier i dine beslutninger, men det er også vigtigt for ledelsen af dine medarbejdere.

Hvis du ikke leder din virksomhed mod en større vision, så mangler der en ledestjerne, og dette er vigtigt for at motivere medarbejderne. En vision og et klart mål gør det lettere for medarbejderne at se hvordan, at deres arbejde bidrager til at forbedre virksomheden. Ledestjernen kan være dit argument for at bede medarbejderne om at udvise fleksibilitet i sine arbejdsopgaver, og kan skabe en større overensstemmelse mellem deres arbejdsopgaver samt virksomhedens overordnede formål.

Har du svært ved at sætte ord på virksomhedens vision, så kan det hjælpe at hyre en udefrakommende til at hjælpe med dette.

Coaching

Medarbejdere med drømme

Dine medarbejdere er ‘hele’ mennesker med drømme og tanker om et bedre liv – sådan er vi vel allesammen? 

Hvis arbejdet ikke understøtter drømmen om et bedre liv, så vil dine medarbejdere naturligt søge efter muligheder, som understøtter denne drøm andetsteds. Dette kan være på en anden arbejdsplads, men det kan også blot være via hobby, familie, mv. Det er vigtigt for dig som leder at overveje, at du har en position, hvor du kan understøtte medarbejdernes drøm om et bedre liv. Hvis du indser dette, så kan du bedre holde på medarbejderne på den lange bane. 

Du kan gøre gøre en indsats for at motivere og dermed holde på dine medarbejdere. Det kræver, at du forstår deres situation. 2 scenarier kan illustrere hvordan en medarbejder tænker, samt din indflydelse på dette:

Scenarie 1

Udfordring: Medarbejderen holder meget af arbejdspladsen og vil gerne blive hos dig, men i en anden stilling, som udnytter deres potentiale bedre. 

Løsning: Situationen kræver, at du er opmærksom på, at medarbejderen ønsker nye udfordringer i din virksomhed. Dette kræver på den anden side, at du er opmærksom og løbende taler med medarbejderen, samt udviser fleksibilitet ved at tillade jobrotation eller skabe ‘anderledes’ stillinger, som passer dine medarbejderes.

Scenarie 2

Udfordring: Medarbejderen har på papiret en ønskestilling, men føler ikke, at du er god til lede dem i arbejdet, så deres fulde potentiale udnyttes. Dette kan få medarbejderne til at kigge efter andre jobs. 

Løsning: Du kan ikke løse alt med en god stilling og en god løn, hvis medarbejderen ikke føler, at du er en opmærksom leder. Som i scenarie 1, så kan du afhjælpe udfordringen ved at være opmærksom og tale med medarbejderen løbende. Sammen kan I finde en løsning på hvordan, at du bedst kan lede medarbejderen.

Din virksomhed står bedst overfor medarbejderne ved at facilitere medarbejdernes udvikling. Gør medarbejderne bedre, og de vil gøre din virksomhed bedre. Kald det synergi eller karma.

Medarbejderudvikling

Du kan hjælpe medarbejderne til at yde et bedre stykke arbejde ved løbende at indgå i en struktureret dialog om arbejdet. 

Coaching og personlig udvikling af dine medarbejdere hjælper dig til at få det bedst mulige ud af jeres samarbejde i virksomheden. Sammen kan I justere i de eksisterende arbejdsopgaver eller rutiner for at genoplive arbejdslysten. 

Det kan også være, at I bliver enige om en plan, som skal lede medarbejderen over i en anden arbejdsrolle i virksomheden fremadrettet. 

En helt tredje mulighed kan være, at I sammen lægger en plan for at medarbejderen flytter til en anden virksomhed, men med muligheden for at komme tilbage. På denne måde, så beholder du en motiveret medarbejder i virksomheden i længere tid, og du opbygger en loyalitet hos medarbejderen, som din virksomhed også kan drage nytte af i fremtiden.

Arbejdsglæde

Gør arbejdsdagen god

Arbejdet fylder meget hos dine medarbejdere. 

Dine medarbejdere går på arbejde 8 timer om dagen 5 dage om ugen. Det er halvdelen af medarbejderens vågne timer. De indretter ofte deres privatliv omkring arbejdet; skaffer bolig i 

nærheden, går tidligt i seng, forbereder madpakke, forbereder et møde aftenen inden, osv. 

Du betaler naturligvis løn til dine medarbejdere, så de skal lave et godt stykke arbejde, men de giver jo også dig en stor værdi ved at give dyrebar tid og energi af deres liv i din virksomhed. 

Du har en stor indflydelse på deres liv via den arbejdsplads, som du har ansvaret for at drive og skabe. Du har magten til at skabe en arbejdsplads, som gør deres liv bedre. Du kan hjælpe dine medarbejdere med at skabe en større overensstemmelse mellem arbejde og privatlivet, så de 2 elementer af dagen ikke er i konflikt. Konflikten mellem arbejde og privatliv er med til at skabe stress og ulykke hos mange.

Hvis du understøtter dine medarbejderes liv, så vil de have lettere ved at understøtte din virksomhed. Gør arbejdsdagen god..

Produktivitet og arbejdsglæde

Hvordan er din arbejdsglæde når du skal udføre en sur tjans hjemme hos svigermor versus når du laver et gør-det-selv projekt sammen med kammeraterne? 

Arbejdsglæden har en stor indflydelse på produktiviteten hos dine medarbejdere. Det betyder også, at du skal vurdere om du investerer tilstrækkeligt i dine medarbejdere. 

Det er en gåde, at nogle arbejdspladser kan finde på at spare på tjenester, som gør arbejdsdagen bedre for medarbejderne:

  • Effekten af god vs. dårlig kaffe i kaffemaskinen.
  • En hurtig kebab fra hjørnet vs. lækker og sund kantinemad, som alle ser frem til hver dag!
  • Ingen efteruddannelse vs. efteruddannelse som giver medarbejderne øgede kompetencer til at udføre arbejdet i din virksomhed.
  • Tilskud til fitnessmedlemsskab, som holder medarbejderne sunde.

Dette er alt sammen forhold, som ikke koster mange penge netto, og særligt ikke i forhold til hvad en lønstigning kan koste dig. Der kan altså være god økonomi i at investere i arbejdsglæden.

Hvis du har på fornemmelsen, at stemningen kunne være højere på din arbejdsplads, så er det måske tid til at gøre noget ved det. Har du ikke tiden, eller aner du ikke hvad, at du skal gøre, så overvej at hyre en udefrakommende til at hjælpe dig. 

Effektivisering

HR konsulenten kan have en stor værdi når en virksomhed står overfor en større effektivisering, som ofte kan påvirke medarbejderne. 

HR konsulenten kan bidrage med personaleretlige perspektiver, hvis der sker medarbejderrotation eller afskedigelser. Herudover, så kan HR konsulenten bidrage med perspektiver på forandringsledelse, medarbejderudvikling, organisationsstruktur og arbejdsmetoder.

HR konsulent har med sit medarbejderfokus et andet perspektiv end fx økonomidirektøren, og er derfor god at have med på råd.

Forandringsledelse

Når der sker en stor forandring i virksomheden, så er det vigtigt at have øjnene rettet mod medarbejderne, da vi mennesker ikke er gode til forandring. 

En forandring kan være en hvilken som helst begivenhed, som har betydelig indvirking på virksomheden:

  • Fyringsrunde
  • Nyt CRM system
  • Sammenlægning med konkurrent
  • Flytning af kontor
  • Automatisering af arbejdsprocesser

 

Forandringer bliver opfattet, som en fare, da de tvinger os på usikker grund. Forandringen bryder med vores vaner, og vi bliver tvunget ind i en ny virkelighed i virksomheden. Forandringen kan i værste fald betyde omstruktureringer, hvilket kan have indflydelse på ens arbejdsopgaver og ansættelse.

Derfor er din ledelse af forandring vigtig for medarbejderne i virksomheden. I værste fald, så risikerer du, at stabiliteten og arbejdsglæden påvirkes i sådan grad, at dine dygtigste medarbejdere forlader virksomheden, og at virksomhedens drift påvirkes. Ikke på grund af selve forandringen, som er blevet indført, men som følge af medarbejdernes reaktion, som følger af dine evner til at lede forandringsprocessen. Der er ‘forandringsledelse’ en vigtig ledelsesdisciplin.

Mange chefer bilder sig ind, at de har godt styr på hvad der foregår på arbejdspladsen. Virkeligheden er nok nærmere, at chefen er den sidste, som kender virkeligheden på gulvet blandt medarbejderne. 

Det er essentielt for stabiliteten af din virksomhed at en forandringsproces ledes sikkert og med fuldt overblik af situationen. En ekstern HR konsulent har erfaringen i dette, og kan hjælpe med strategi og kommunikation i denne situation, så medarbejderne guides igennem forandringen, og kommunikeres klart. På denne måde italesættes og håndteres deres frygt for fremtiden.

Denne hjælp fra en HR konsulent er din sikkerhed for, at forandringen ikke sår frygt blandt medarbejderne i organisationen, hvilket i værste fald kan have betydelige konsekvenser for bundlinjen. 

Det er derfor vigtigt, at medarbejderne forstår forandringen bedst muligt.

Videreuddannelse og uddannelsesplan

Sørger du for, at dine medarbejdere vedligeholder deres kvalifikationer og kompetencer med videreuddannelse? 

Ved at lave en uddannelsesplan sammen med den enkelte medarbejder, så sikres at både du og medarbejderne fastholder fokus på videreuddannelse. Det er en styrke for din virksomhed når dine medarbejdere kan suge ny viden til sig. Det er motiverende for medarbejderne at tilegne sig ny viden og løfte blikket udover perspektivet fra det daglige arbejde. Den fornyede energi hos medarbejderen, samt den nye viden kan du bruge i virksomheden til at holde dig på forkant med udviklingen i branchen og blandt konkurrenterne. Det er en win-win situation, hvis du sikrer dig, at videreuddannelsen flugter med virksomhedens strategiske retning.

Med uddannelsesplanen, så kan du holde styr på og planlægge, at dine medarbejdere videreuddanner sig i overensstemmelse med virksomhedens strategiske retning. På denne måde, så drager virksomheden mest mulig nytte af ressourcerne til videreuddannelse.

Mindre virksomheder og HR

Mindre virksomheder har typisk ikke behovet eller ressourcerne til at ansætte en HR medarbejder til en fuld stilling i virksomheden. I sådanne situationer er det helt oplagt at have en HR konsulent tilknyttet. En HR konsulent kan netop anvendes til ad hoc behov eller som en fast tilknyttet konsulent.

HR dækker både over ansættelsesret, samt den blødere del af HR, som handler om arbejdspladsen, rekruttering, medarbejderudvikling, strategi og ledelse.

Mange mindre virksomheder er ledet af deres respektive ejere, som ofte har travlt med at lede mange dele af virksomheden på samme tid – og ofte helt alene. Særligt i denne situation, så kan det være nyttigt at sparre med en HR konsulent. HR konsulenten har måske en blødere tilgang til din forretning, men tilgangen vil udmønte sig i en bedre bundlinje, hvis du kan omsætte rådene i praksis for din virksomhed.

Hvis du får styr på personalejuraen i din virksomhed, så er dette en forsikring til fremtiden. 

Personalejuraen er kompleks, og på et tidspunkt vil du stå i en klemme, hvor du skal læne dig op ad paragrafferne. Få styr på paragrafferne inden du står i kniben – for både din egen og medarbejdernes skyld ved at konsultere en HR konsulent.

HR og GDPR

HR konsulenter arbejder med mennesker, og derfor kommer arbejdet hurtigt til at involvere behandling af personoplysninger. Derfor er det vigtigt, at HR konsulenten har kendskab til GDPR.

HR konsulenter med speciale i personalejura har et endnu større behov for viden om GDPR-reglerne. Der er særlige regler for behandling af personoplysninger om jobansøgere, ansatte og afskedigede medarbejdere, mv. 

Det er ikke nemt at finde rundt i reglerne, og netop derfor er det klogt at hive fat i en ekspert, som kan hjælpe din virksomhed med at navigere i reglerne.

Opsummering

HR har større betydning for virksomheden end de fleste erkender. Det kan være svært at have alle ressourcer internt i virksomheden til at håndtere virksomhedens behov, samt udnytte mulighederne i at skabe en bedre arbejdsplads for medarbejdere.

En HR konsulent kan hjælpe din virksomhed når du ikke kan selv.

Læs videre

Hvorfor bruge et rekrutteringsbureau?

Et rekrutteringsbureau kan skabe en særligt stor værdi for din virksomhed, hvis du har et akut behov for specialiseret arbejdskraft. Rekrutteringsbureauer kan ofte gøre en større forskel for videnstunge stillinger. Det koster penge at bruge et rekrutteringsbureau, men det koster også penge at stå for rekrutteringen selv, at have stillingen ubesat, samt at fejlansætte.

Læs artikel

13 historier til din employer branding på de sociale medier

Det er ikke raketvidenskab at udarbejde et opslag til de sociale medier. Men tid er ofte desværre en mangelvare, og derfor kommer opslag på de sociale medier bag i køen. Tag et kig i denne artikel, og få inspiration til historier, som du kan bruge til at styrke dit employer brand via de sociale medier.

Læs artikel

Det fantastiske jobafslag

Enhver jobansøgning kommer fra en person, som vil hjælpe din virksomhed.

Du kan hjælpe jobansøgerne ved at give dem et fantastisk afslag, så de kan komme godt videre med deres jobjagt. Hermed øger du også dine chancer for, at de søger et job hos din virksomhed i fremtiden, samt anbefaler virksomheden til deres netværk.

Læs artikel

Kandidatpersona

En kandidatpersona er en profil af din ideelle medarbejdere. Du bruger denne persona til at målrette din rekruttering til konkrete stillinger og til din employer branding.

Læs artikel

Tjekliste – Sådan forbereder du din rekruttering

Rekruttering er et håndværk, og en opgave, som har en kortvarig og langvarig strategisk betydning for din virksomhed.

Ved at tage styring på rekrutteringsprocessen så tidligt som muligt, så gør du det nemmere at sikre en tilfredsstillende ansættelse af din kommende medarbejder.

Læs artikel

Sådan skaber du en god arbejdsplads med autencitet

Med autencitet kan du skabe en fantastisk arbejdsplads for dine medarbejdere. Virksomhedens formål skal være autentisk, chefen skal lede autentisk, medarbejderne skal have lov til at være autentiske, og arbejdsopgaverne skal give mening. Formår du at skabe disse forhold på arbejdspladsen, så bliver den et fantastisk sted at arbejde.

Læs artikel