Hvad er en kandidatpersona?
Det er udbredt i marketing at arbejde med ‘buyer personaer’, hvilket er en beskrivelse af den type kunder som virksomheden ideelt ønsker at sælge sine ydelser til.
En kandidatpersona er inspireret af den samme tankegang, men i stedet for en ‘ønskekunde’, så beskriver kandidatpersonaen en ‘ønskekandidat’ til en stilling i virksomheden.
Du kan bruge en kandidatpersona til at indsnævre dit budskab til fx din employer branding eller hvis du søger medarbejdere til konkrete stillinger.
Du har formentlig allerede arbejdet ubevidst med kandidatpersonaer – selv hvis du aldrig tidligere har overvejet hvad kandidatpersona betyder.
Denne artikel går i dybden med hvordan, at du kan udarbejde og anvende en kandidatpersona i din rekruttering.
Hvorfor skal du lave en kandidatpersona?
Der er kamp om den kvalificerede arbejdskraft, da de kan vælge mellem de mest attraktive jobs.
For medarbejderne er et arbejde mere end arbejdsopgaverne; det handler også om arbejdspladsen og virksomhedskulturen. Det hele skal gå op i en højere enhed, hvis du skal tiltrække de bedste medarbejdere på arbejdsmarkedet.
Du kan markedsføre dine ledige stillinger og din arbejdsplads på alle de sociale medier, blade, magasiner, aviser, hjemmesider, mv., men få virksomheder har ressourcerne til at være alle steder. Derfor skal du fokusere din rekrutteringsindsats.
En kandidatpersona kan du bruge til at indsnævre din rekrutteringsindsats. Søger du kreative ildsjæle til en specifik stilling, så finder du dem formentlig ikke bare ved at lave et stillingsopslag på en jobportal. Her kan kandidatpersonaen være et redskab til at afklare hvordan, at du kommunikerer med og til jobkandidaterne, dér hvor de søger inspiration og nye muligheder.
Hvordan laver du en kandidatpersona?
Det er en god idé at tænke kandidatpersonaen ind i det større billede af virksomhed. Tag derfor et kig i virksomhedens rekrutteringsstrategi, samt indtænk den langsigtede strategi for virksomheden.
Kandidatpersonaen skal bruges til at målrette rekrutteringsindsatsen via budskab og kanaler for jobopslag og annoncering. Det betyder, at den endelige beskrivelse får praktiske konsekvenser for virksomhedens fokus og indsats – og derfor er det en god idé at inddrage relevante kolleger i fx HR, så du får flere facetter beskrevet af din kandidatpersona.
Undersøg
Kvaliteten af din kandidatpersona afhænger af kvaliteten af den viden, som du har om personaen.
Du kan forbedre din viden om personaerne ved at interviewe personer i din målgruppe. Disse personer kan være eksisterende medarbejdere, tidligere jobansøgere eller personer du kender i målgruppen. Brug spørgsmålene fra skabelonen længere nede i denne artikel til at interviewe personerne i målgruppen direkte. Notér deres svar og læg mærke til hvilke erfaringer, jobtitler, kompetencer, drømme, osv., som de har tilfælles.
Når du har lavet dit forarbejde, så kan du skrive en profil på din kandidatpersonaen, som du kan bruge til din rekruttering for hver enkelt af de jobprofiler, som du søger til din virksomhed fx marketing, IT, administration, etc.
Kandidatpersona til en specifik stilling
Når du har lavet din kandidatpersona, så har du et redskab til at skrive et jobopslag, som adskiller sig fra den uendelige mængde af kedelige opslag fra arbejdsgivere, som ikke er specifikke om hvilken kandidat, som de egentlig søger.
Når du har skrevet opslaget, så skal du i gang med resten af din rekrutteringsprocess, hvilket du kan læse mere om i artiklen “tjekliste – sådan forbereder du din rekruttering”.
Når du har modtaget en masse ansøgninger, så skal du til at screene og evaluere alle ansøgningerne, og her kan du bruge kandidatpersonaen, som et redskab til at evaulere jobansøgernes CV og ansøgning. Evaluer om ansøgningen matcher din kandidatpersona?
Med en velbeskrevet kandidatpersona, så har du også et redskab til at uddelegere denne screening til en medarbejder, som kan lave en første screening af de indkomne ansøgninger og sammenligne disse med kandidatpersonaen. Tænk på det sådan; skal chefen screene 100 ansøgninger eller er det bedre at uddelegere det til en medarbejder at identificere de 10 mest relevant ansøgninger, som chefen kan læse?
En velbeskrevet kandidatpersona gør din rekruttering mere målrettet, effektiv, samt hjælper dig til at standardisere din rekrutteringsproces, så du kan frigøre din egen tid til andre opgaver.
Employer branding
Du kan også bruge kandidatpersonaen til din employer branding strategi, så du kan ensrette og fokusere markedsføringen af din arbejdsplads i medierne.
Til din employer branding kan du vælge at fokusere på den mest dominerende kandidatpersona, som du har brug for til din virksomhed.
Hvis du har en IT-konsulentvirksomhed, så vil en kandidatpersona med en programmørbaggrund formentlig være et dominerende behov.
Kandidatpersona skabelon
- Alder
- Hvilken titel har kandidaten i dag?
- Hvilket lønniveau?
- Hvor findes kandidaten geografisk?
- Hvilken uddannelse?
- Hvilke erfaring har kandidaten?
- Hvilken socioøkonomisk baggrund kommer kandidaten fra?
- Hvad er kandidatens personlige ønsker i livet?
- Hvilke karriere målsætninger har kandidaten?
- Hvorfor skulle jobkandidaten ønske at skifte job?
- Hvad hindrer jobkandidaten i at skifte til et nyt job?
Er kandidaten aktivt søgende eller er vedkommende fx blot tilmeldt et nyhedsbrev med ledige stillinger?
- Bruger kandidaten jobsider, eksisterende netværk eller sociale medier?
- Søger du efter en jobkandidat, som er ekstrovert/introvert, planlægger/igangsætter, etc.?
- Skal jobkandidaten eksempelvis være tung på et specifikt programmeringssprog eller søger du en IT-projektleder, som kender lidt til flere programmeringssprog?
- Er det lønnen, virksomhedens værdier, arbejdsmiljøet, virksomhedens renommé eller andet, som motiverer jobkandidaten til at arbejde hos dig?
- Er det et familiemedlem, vennerne, ægtefællen, nuværende kolleger, en HR konsulent eller dine medarbejdere, som kan have indflydelse på beslutningen?
- Er det din hjemmeside, jobannoncen, kollegaer, en HR konsulent, opslag på de sociale medier?
Sådan skal du bruge din kandidatpersona
Kandidatpersonaen er en profil for din målgruppe, så du nu er helt skarp på hvordan, at du skal kommunikere med din målgruppe.
Du kan bruge kandidatpersonaen til at:
- Formulere dine budskaber til målgruppen,
- Udarbejde dit visuelle udtryk i din kommunikation
- Definere din kommunikation på hjemmesiden,
- Definere din kommunikation på de sociale medier,
- Udvælge hvilke sociale medier, som er relevante,
- Udvælge trykte medier, som er relevante
- … og meget mere.
Konklusion
Det kan virke omsonst at skulle lave denne skrivebordsøvelse inden, at du kaster dig ud i at arbejde med din employer branding eller at udarbejde dine stillingsopslag.
Man kan sammenligne kandidatpersonaen med at indstille en kanon ordentligt inden, at den affyres, så man rammer sit mål præcis. Nogle vil foretrække at affyre kanonen så hurtigt som muligt, da man altid rammer et eller andet. Med udarbejdelsen af en kandidatpersona, så kender du målet for din rekrutteringsindsats, hvilket tillader dig at bruge dine ressourcer effektivt til at opnå målet om at ansætte den ideelle kandidat til jobbet.