Det fantastiske jobafslag

Enhver jobansøgning kommer fra en person, som vil hjælpe din virksomhed. Du kan hjælpe jobansøgerne ved at give dem et fantastisk afslag, så de kan komme godt videre med deres jobjagt. Hermed øger du også dine chancer for, at de søger et job hos din virksomhed i fremtiden, samt anbefaler virksomheden til deres netværk.

Indhold

Noget for noget?

En ledig stilling i din virksomhed er ikke blot en ‘gave’ til en arbejdstager, men også en ‘gave’ til virksomheden. Arbejdstageren yder en hjælp til din virksomhed, så du kan fortsætte virksomhedens drift og nå dine målsætninger fx at skabe profit.  

Når du giver et afslag til en jobansøger, så afviser du også deres hjælp til din virksomhed, hvilket bør gøres respektfuldt. Det kan gøre ondt at få et jobafslag når man har brugt tid og energi på at forberede ansøgningen.

Har du styr på virksomhedens jobafslag, så jobansøgerne ikke vender din virksomhed ryggen i fremtiden?

Tid er penge - også for dine jobansøgere!

Har du brugt ressourcer på at udarbejde jobopslag, sociale medier, annoncering, samt afholde samtaler?

Der er mange omkostninger forbundet med at søge en medarbejder, og gevinsten ved en succesfuld rekruttering er ikke kun at kunne ansætte én god medarbejder, men også at du har gjort en masse kvalificerede jobkandidater interesseret i din virksomhed, som arbejdsplads og serviceudbyder for fremtiden. Dette skal du værne om ved at have styr på dine jobafslag.

Alle disse jobkandidater har udarbejdet en jobansøgning, hvortil de har brugt 2-10 timer. Nogle har været nødt til at tage en ½ eller hel fridag for at møde til jobsamtale. Det er tid, som de har taget ud af deres hverdag for at søge jobbet hos din virksomhed.

Har du ikke styr på dine jobafslag, så risikerer du at frastøde disse jobkandidater, som har givet dig værdifuld tid. Dermed gør du det sværere at finde en medarbejder næste gang, at du mangler kvalificeret arbejdskraft. 

Job søges med liv og sjæl

Din virksomhed modtager udelukkende jobansøgninger fra ansøgere, som vurderer, at deres liv vil blive bedre ved at arbejde for din virksomhed. Man søger jo ikke et job for at forringe sit liv, så tyg lige på den! 

En jobansøgning er en livsbeslutning.

En jobansøger har forestillet sig hvordan, at livet vil være når man arbejder i din virksomhed, og på basis af dette, så har jobansøgeren konkluderet, at et liv i din virksomhed er bedre end status quo. 

Det er tæt på en kærlighedserklæring, og modsvarer du ikke denne på en ordentlig facon, så giver det bagslag. 

Et ringe jobafslag kan betyde, at de ikke søger en stilling hos din virksomhed igen, og ydermere, så vil de fortælle deres venner og familie, at din virksomhed gav et dårligt afslag. På denne måde så spreder ringene i vandet sig, hvilket ikke er til din fordel.

Heldigvis kan du nemt ændre på dette ved at agere professionelt.

De negative konsekvenser for din virksomhed

Mange HR-ansvarlige vil afvise at bruge tid på at lave et ordentligt afslag ud fra en ressource betragtning: 

“det har vi ikke tid til”

Det er dog en snæversynet betragtning, som fortæller flere ting om virksomheden:

  • Virksomheden mangler føling med konsekvenserne for virksomheden selv af denne betragtning.
  • Virksomheden får sværere ved at rekruttere næste gang, at I mangler en medarbejder.
  • Virksomheden er ikke kreativ i sin problemløsning (se senere afsnit for løsninger).
  • De HR-ansvarlige og marketingansvarlige koordinerer ikke internt, da det gode afslag kan påvirke employer branding, samt skabe dedikerede ambassadører for arbejdspladsen og virksomheden services.
  • Rekrutteringsprocessen er ikke gennemtænkt fra start til slut. 
  • Virksomheden negligerer sit ansvar for jobansøgere, hvoraf nogle kan være i sårbare situationer pga. manglende tilknytning til arbejdsmarkedet.
  • Hvis virksomheden ikke har ressourcer til at behandle jobansøgerne ordentlig – har den så ressourcerne til at behandle medarbejderne ordentligt?

Det fantastiske jobafslag?

Det fantastiske jobafslag kræver lidt arbejde fra din side, men arbejdet tilfører også værdi!

Indsatsen kan give anerkendelse blandt dine nuværende medarbejdere, og vil glæde jobkandidaterne, som modtager afslaget til stillingen. Dit gennemtænkt afslag vil skabe ringe i vandet for din virksomhed, hvilket forbedrer dit employer brand og dermed din mulighed for at rekruttere fremadrettet. Desuden giver det dig en bedre fornemmelse af dit ansøgerfelt, så du bedre kan udforme kommunikationen til jobkandidaterne fremadrettet.

Gør det relevant

Se dit jobafslag i et større perspektiv. 

Jobansøgerne vil søge andre jobs efter dit afslag, og du kan hjælpe dem med at gøre det bedre med relevant feedback til deres videre jobsøgning. Nu kender de virksomheden, så måske vil de endda søge en anden stilling i din virksomhed, hvor deres jobprofil kan passe bedre. 

Fakta

Giv kontekst til ansøgerne med fakta omkring ansøgningerne og udvælgelsen fx:

  • Antal ansøgere
  • Antal udvalgte til samtale
  • Andre ledige stillinger i virksomheden

Gør det hurtigt

Sørg for at give ansøgerne svar, så hurtigt som muligt. Du kan vælge at give alle ansøgere svar når du har fundet den endelige kandidat til jobbet. Dette tager dog lang tid, og dermed står du allerede i et dårligere lys overfor ansøgerne. Dette kan du redde ved at lave et fantastisk afslag med god information og forklaring.

Gør det personligt

Du kan gøre afslaget personligt ved at give personlig feedback til hver enkelt ansøger. Feedback kan gives skriftligt eller med video. Herigennem viser du tydeligt over for ansøgerne, at du har værdsat deres ansøgninger, samt behandlet deres ansøgning seriøst. 

Beskriv allerede processen i jobopslaget

Forbered jobansøgerne på udvælgelsesprocessen, så kommunikationen omkring afslag er forventningsafstemt på forhånd. 

Det kan du gøre ved at beskrive udvælgelsesprocessen i jobopslaget, samt på din karriereside. Det vil desuden fremstå professionelt for læserne af dit jobopslag. 

Metoder

Det er i dag muligt at anvende alternative og omkostningseffektive metoder til at give afslag, som alle kan være en erstatning eller et supplement til email.

Webinar

Lav et webinar af fx 30 minutters varighed, hvor I gennemgår udvælgelsen af den endelige kandidat, samt giver ansøgerne mulighed for at stille konkrete spørgsmål til valget af den endelige kandidat. 

Video

Video er et engagerende medie, som du kan bruge i stedet for et personligt eller standardiseret jobafslag.

Du kan lave standard video, som forklarer profilen på den valgte kandidat til jobbet uden at røbe den endelige kandidats personoplysninger. 

Videoen uploades på hjemmesiden, og herefter sendes jobansøgerne et link via mail, hvor du til tilføjer en standard eller personlig tekst.

Book en tid til personlig feedback

Det er udbredt at give personlig feedback til jobansøgere, som aktivt henvender sig efterfølgende via mail eller telefon. 

Du kan gøre feedbackprocessen let for jobansøgerne ved at lade dem booke foruddefinerede tider til et videomøde af fx 10 minutter via Zoom, Google, mv.

Konklusion

Når du slår en ledig stilling op, så søger du hjælp til din virksomhed, så du kan fortsætte virksomhedens drift og nå virksomhedens strategiske målsætninger. Enhver jobansøgning kommer fra en person, som vil hjælpe din virksomhed. 

Du kan også hjælpe jobansøgerne ved at give dem et fantastisk afslag, så de kan komme godt videre med deres jobjagt. Hermed øger du også dine chancer for, at de søger et job hos din virksomhed i fremtiden, samt anbefaler virksomheden til deres netværk.

Der er ingen undskyldning for ikke at give et ordentligt afslag, og der er alt at vinde ved at give et fantastisk afslag.

Læs videre

Hvorfor bruge et rekrutteringsbureau?

Et rekrutteringsbureau kan skabe en særligt stor værdi for din virksomhed, hvis du har et akut behov for specialiseret arbejdskraft. Rekrutteringsbureauer kan ofte gøre en større forskel for videnstunge stillinger. Det koster penge at bruge et rekrutteringsbureau, men det koster også penge at stå for rekrutteringen selv, at have stillingen ubesat, samt at fejlansætte.

Læs artikel

13 historier til din employer branding på de sociale medier

Det er ikke raketvidenskab at udarbejde et opslag til de sociale medier. Men tid er ofte desværre en mangelvare, og derfor kommer opslag på de sociale medier bag i køen. Tag et kig i denne artikel, og få inspiration til historier, som du kan bruge til at styrke dit employer brand via de sociale medier.

Læs artikel

Det fantastiske jobafslag

Enhver jobansøgning kommer fra en person, som vil hjælpe din virksomhed.

Du kan hjælpe jobansøgerne ved at give dem et fantastisk afslag, så de kan komme godt videre med deres jobjagt. Hermed øger du også dine chancer for, at de søger et job hos din virksomhed i fremtiden, samt anbefaler virksomheden til deres netværk.

Læs artikel

Kandidatpersona

En kandidatpersona er en profil af din ideelle medarbejdere. Du bruger denne persona til at målrette din rekruttering til konkrete stillinger og til din employer branding.

Læs artikel

Tjekliste – Sådan forbereder du din rekruttering

Rekruttering er et håndværk, og en opgave, som har en kortvarig og langvarig strategisk betydning for din virksomhed.

Ved at tage styring på rekrutteringsprocessen så tidligt som muligt, så gør du det nemmere at sikre en tilfredsstillende ansættelse af din kommende medarbejder.

Læs artikel

Sådan skaber du en god arbejdsplads med autencitet

Med autencitet kan du skabe en fantastisk arbejdsplads for dine medarbejdere. Virksomhedens formål skal være autentisk, chefen skal lede autentisk, medarbejderne skal have lov til at være autentiske, og arbejdsopgaverne skal give mening. Formår du at skabe disse forhold på arbejdspladsen, så bliver den et fantastisk sted at arbejde.

Læs artikel